tirsdag 16. februar 2010

Hyss---

I en alder av 72 ble Rolf Jacobsen plateartist (en forsmak fikk vi riktignok mot slutten av 60-tallet, da han leste inn en EP for Lyrikklubben). LP-en Til Jorden ble utgitt i 1979, av selskapet Zarepta (utgitt på CD i 2005, av Pan Records). Noen av landets fremste jazzmusikere deltar. Hvem som fikk det hele i gang, vites ikke, men jeg sender vedkommende en takk. Den kan ha vært poeten selv, ikke umulig. Det kan ha vært pianist, komponist, arrangør og poesileser Egil Kapstad. Eller var det plateselskapsdirektør Ole Paus som hadde ideen?

Jeg finner stor glede i å høre forfattere fremføre egne tekster. Ofte bringer det teksten nærmere. Gjør den åpnere. Synliggjør flere lag. Presenterer noen mulige veier inn. Jeg tror forfatteren ønsker å si meg noe, og jeg foretrekker samtaler under fire øyne fremfor beskjeder på Post-it-lapper. Jeg vil være en bekjent av forfatteren, være dus. Være trygg på at han vil meg vel. At han holder ord, mener det han skriver. Så jeg besøker opplesninger, lytter til plater. Finner et knippe nøkler å prøve ut.

Rolf og jeg er dus, mye takket være en over 30 år gammel LP-plate. Utvalget av dikt, musikken. Den milde stemmen, rytmen, betoningen. Den eldre mannens storsinnethet og ro. Hans undertrykte utålmodighet i enkelte passasjer. Og brillene. De store, tunge brillene - ser jeg for meg - klemte på nesa, gjorde den tett og stemmen nasal. De hvislende s-ene. Hyss---

Så kan jeg finne frem Samlede dikt og innta godstolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar